Upplev film som för 100 år sen
Stumfilm till levande musik – är det något för dagens digitala barn? ”Absolut! Barn är superbra på att ta tills sig den raka komiken i stumfilmer.” Det säger Edward von Past, stumfilmspianisten som brinner för sitt jobb. Den 12 mars spelade han på Unga Cinemateket till Buster Keatons klassiker Fart, flickor och faror.
Publicerad: februari 2023. Uppdaterad: mars 2023.
Vid första tanken kanske det känns främmande att lämna iPaden och tv-spelet hemma och ta med familjen på en stumfilm från 1924. Men tveka inte – ni kommer garanterat inte ångra er, snarare få mersmak. För mimiken, akrobatiken och komiken som bjuds i Buster Keatons klassiska stumfilm Fart, flickor och faror är både tidlös och hejdlöst rolig.
– Många vuxna kan vara lite rädda att gå på en film utan dialog, men stumfilm tas oftast emot väldigt bra av barn. Stumfilm har så mycket fysisk komik som passar alla åldrar. Det brukar vara oerhört mycket skratt i salongen, säger Tora Berg som är curator på Unga Cinemateket och ansvarig för Buster Keatonvisningen den 12 mars.
En äkta stumfilmspianist
Men inte nog med att det blir komik och många skratt. Dessutom bjuds det på levande musik av stumfilmspianisten Edward von Past. Han sitter vid sin flygel mitt i salongen, med näsan vänd mot bioduken så att han ser vad som händer där och spelar medryckande till filmen, precis som då det begav sig 1924.
Jag var den enda sökande så jag fick jobbet. Sen dess har det präglat hela mitt liv
Hur är det att vara stumfilmspianist?
– Helt underbart! Att möta publiken och resa tillbaka i tiden tillsammans med dem är fantastiskt. Det blir som att man själv blir en del av det som visas på duken. Som pianist kan jag vara med och påverka sinnesstämningen i salongen och nästan påverka filmens handling, säger denna dedikerade pianist som hittade till sitt udda yrke redan som 17-åring i mitten av 1990-talet.
Då pluggade Edward fortfarande på gymnasiet och fick höra talas om att de sökte en stumfilmspianist till en renoverad biograf från 1914 i Uppsala.
– Jag var den enda sökande så jag fick jobbet. Sen dess har det präglat hela mitt liv. Jag skrotade till och med mina planer på att studera till solist vid Musikhögskolan och valde stumfilmen i stället. Jag har aldrig ångrat mig!
Mix av improvisation och förberedelse
Som stumfilmspianist kan man ha lite olika angreppssätt, berättar Edward von Past. Ibland är det helt improviserat men oftare har han sett filmen i förväg och vet hur han vill lägga upp musiken.
– Jag kollar helst på filmen innan för jag vill känna till handlingen. Men ibland har man inte möjlighet och då får jag improvisera, men då brukar det åtminstone gå att ta reda på om det är en komedi eller ett drama så att jag kan anpassa mig, förklarar han.
Barn är underbara att ha i publiken! De är så spontana och har inga filter
Däremot ska man som publik inte tro att det är exakt likadan musik båda gångerna om man väljer att se om en film med tillhörande pianist.
– Det kan variera ganska mycket hur jag spelar vid olika tillfällen. Det är lite som att en konstnär kan måla ett träd vid två tillfällen. Du ser att det är ett träd, med en stam, löv och krona men träden ser inte exakt likadana ut på båda målningarna.
Barnpubliken – en klar favorit
Att vara stumfilmspianist är dessutom ett rätt fysiskt jobb. Vid riktigt långa filmer, på två timmar eller mer, får Edward tänka till och disponera energin på ett smart sätt så han orkar igenom hela filmen, berättar han. Men Buster Keatonfilmen som visas den 12 mars är bara en knapp timme lång, vilket är perfekt för den unga publiken som kommer. För övrigt är just barnpublik en favorit för Edward von Past.
– Barn är underbara att ha i publiken! De är så spontana och har inga filter. Det är så direkt till skrattet när barn är med.
Och att det skulle vara svårt för dagens digitala barn att ta sig an stumfilm tror han inte dugg på.
– Tvärtom. Stumfilm med levande musik är ett perfekt komplement till allt det digitala våra barn överöses med i dag. För att inte tala om känslan av att se film i storbildsformat tillsammans med andra – det slår en film på mobilen många gånger om.
Dubbel upplevelse
För vissa barn är faktiskt just musikupplevelsen det allra största, berättar Tora Berg.
– Det är ju på sätt och vis en dubbel upplevelse, där man får både film och musik och ett fint tillfälle att visa barnen hur viktig filmmusiken faktiskt är. Det har hänt att vi har haft barn här som varit helt fascinerade av Edward eller någon av våra andra pianister och bara haft ögon för dem och nästan glömt bort att de ska titta på filmen.
Vad är då det bästa med jobbet som stumfilmspianist, Edward?
– Då får jag citera Nils Poppe och säga: ”Lycklig här i världen är den som kan göra andra lyckliga.” Så känner jag när jag spelar för min stumfilmspublik.
Text: Karin Cedronius
Om Unga Cinemateket
Unga Cinemateket är en del av Filminstituet och har som uppdrag att göra filmhistorien tillgänglig för unga. Här visas en mix av filmer – både välkända klassiker och filmer som väcker nyfikenhet och öppnar dörrar till nya världar. Utbudet har en stor bredd och filmerna kommer från hela världen och går tillbaka ända till filmhistoriens början i slutet av 1800-talet. På söndagar kl 14.00 visar Unga Cinemateket film för barn och unga. Det är alltid fri entré för alla under 15 år (alla under 15 år går gratis även på övriga filmer i Cinematekets ordinarie program, när åldersgränsen tillåter). I Filmhuset finns också ett mysigt kafé med fika, snacks och enklare mat.
Om filmen Fart, flickor och faror
Buster Keaton var en av stumfilmstidens stora stjärnor. Filmen som visas den 12 mars heter Fart, flickor och faror på svenska och har originaltiteln Sherlock Jr. I filmen kliver en drömmande biografmaskinist in genom duken rakt in i detektivfilmen han visar. Filmen är en av Buster Keatons personliga favoriter och hans tekniskt mest avancerade. Den är 56 minuter lång och har svenska mellantexter. Den är barntillåten och ingår i temat ”Unga Cinemateket – Filmhistorien för unga”.